- Voor elk ontwerp van (tijdelijke) wijziging met een mogelijke impact op de stralingsbescherming en/of veiligheid is een voorafgaandelijk onderzoek en goedkeuring door een deskundige erkend in de fysische controle vereist!
- Alle wijzigingen met een mogelijke impact op de stralingsbescherming en/of veiligheid moeten door uw dienst voor fysische controle in een lijst worden bijhouden. Deze lijst omvat minstens
- korte omschrijving van de wijziging
- overzicht van de reeds bekomen en nog benodigde goedkeuringen (vb. van de deskundige erkend in de fysische controle, erkend deskundige in de medische stralingsfysica,…)
- status van uitvoering
- Enkel de volgende ontwerpen van wijziging moeten ook voorafgaandelijk aan het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) via meldpunt@fanc.fgov.be aangeven worden :
Administratieve wijzigingen
- overdracht van vergunning (u neemt een ingedeelde inrichting over van een andere exploitant OF uw inrichting neemt een andere rechtspersoonlijkheid aan)
- naamswijziging van de onderneming met behoud van het KBO-nummer
- adreswijziging van de exploitatiezetel terwijl de ligging ongewijzigd blijft (vb. straatnaam- of huisnummerwijziging door de gemeente)
- verandering van het hoofd van uw inrichting
- verandering van het hoofd van de interne dienst voor fysische controle
- vertrek van een interne deskundige erkend in de fysische controle
- verandering van erkende instelling voor fysische controle
>> Aangifteformulier voor administratieve wijziging kan u hier downloaden.
Niet-administratieve wijzigingen :
- uitvoeren van een wijziging die niet vergund is volgens artikel 1 van de huidige oprichtings- en exploitatievergunning
- het definitief stopzetten van één of meerdere van de handelingen met bronnen die ioniserende stralingen kunnen uitzenden
- het wijzigen van de inhoud van het deeldossier radioactieve afvalstoffen en/of het deeldossier ontmanteling
- het verplaatsen of verbouwen van een dienst radiotherapie
- het verplaatsen of verbouwen van een dienst nucleaire geneeskunde
- het plaatsen van een systeem voor vervalstockage van de radioactieve afvalstoffen van patiënten en met een maximaal volume hoger dan 1000 l of een wijziging ervan die niet vergund is in de oprichtings-en exploitatievergunning
>> Aangifteformulier voor niet-administratieve wijzigingen van een inrichting van klasse III met enkel röntgentoestellen (vb. tandartspraktijken, dierenartspraktijken...) kan u hier downloaden.
>> Aangifteformulier voor niet-administratieve wijzigingen van een inrichting van klasse II of III (uitgez. klasse IIA) kan u hier downloaden.
AANDACHTSPUNTEN
|
Downloads :
- Aangifte (wijziging) medische inrichting van klasse II of klasse III
- Aangifte (wijziging) medische inrichting van klasse III – RX
- Kennisgeving administratieve wijziging medische inrichting van klasse II of klasse III
- Uitbreiding huidige oprichtings- en exploitatievergunning om therapieën uit te voeren op basis van Ra-223 in een medische inrichting klasse II
- Aandachtspunten bij gebruik van Lu-177-DOTATATE